UKK – Usein kysytyt kysymykset
Katso usein kysyttyjä kysymyksi ja vastauksia liittyen jatkuvaan oppimiseen.
Kyseessä on 12 kuukauden lisenssi ja lisenssiin kuuluu aina kaikki Makatemian verkkokoulutukset ja online live-koulutukset. Lisenssi on käyttäjäkohtainen ja lisenssin hinnoittelu riippuu käyttäjämäärästä. Tutustu hinnoitteluun <a href="https://www.makatemia.fi/pages/hinnoittelu">täältä</a>.
Makatemiassa on yli 200 suomenkielistä koulutusta. Tämän lisäksi tuotamme joka kuukausi uusia koulutuksia. Koulutukset on jaettu viiteen eri kategoriaan: Uusasiakashankinta, Asiakkuuksien hallinta, Myyntipsykologia, Myynnin työkalut ja Myynnin johtaminen ja strategia. Tarjolla on useita roolikohtaisia opintopolkuja.
Oppimiskeskustelun voi toteuttaa myös kiertävänä mallina esimerkiksi niin, että tiimiläisistä jokainen vuorollaan joko fasilitoi keskustelua tai referoi oppimastaan tiivistelmän muille.
Yksi Makatemian koulutus kestää n. 10-30 minuuttia. Koulutuksista muodostuu laajempia koulutuskokonaisuuksia joiden kesto on n. 1-3 tuntia.
Makatemian kouluttajat ovat Suomen johtavia myynnin valmentajia. Makatemian pääkouluttaja on myynnin professori Petri Parvinen. Tutustu kouluttajiin <a href="https://www.makatemia.fi/pages/kouluttajat">täältä</a>.
Kyseessä on jatkuvan oppimisen palvelu, jossa keskeisessä roolissa on suunnitelmallisuus. Makatemian laajasta koulutustarjonnasta räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan oma kuukausikohtainen opintosuunnitelma. Suositeltava opiskelutahti on n. 30 minuuttia / viikko.<br><br> Tärkeää on myös sisäiset keskustelut oman tiimin sisällä (esim. 1 krt / kk), jolloin varmistetaan että koulutuksen opit jalkautetaan käytäntöön.
Makatemialla on tarjolla mobiilisovellus, joka helpottaa ja tehostaa mobiilikäyttöä. 30% Makatemian käyttäjistä hyödyntää koulutuksia mobiilisti. Koulutukset eivät ole ladattavissa offline-käyttöä varten.
Tyypillisesti Makatemian käyttäjät ovat toimihenkilöitä, jotka työskentelevät asiakasrajapinnassa. Useimmiten he ovat myynti- tai asiakkuuksien hallinta tiimin jäseniä ja myyntijohtajiajohtajia.
Myynnin ja asiakastyöskentelyn lainalaisuudet ovat samoja lähes joka toimialalla. Asiakkaalle on tuotettava arvoa ja asiakaslähtöisyys on oltava kaiken keskiössä. Ihmisten välinen psykologia ja samat vaikuttamisen keinot pätevät toimialasta riippumatta. <br><br>Keskeisessä roolissa on opittujen asioiden soveltaminen omalle toimialalle ja oman myynnin malliin ja omaan myyntiprosessiin. Makatemian laajasta koulutustarjonnasta löydetään lähes aina asiakaskohtaisesti sopivat aihealueet ja koulutukset.
Myyjät hyödyntävät Makatemiaa opiskelemalla opintosuunnitelman mukaisesti, samantahtisesti tiiminsä kanssa, sekä myös itsenäisesti omien kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Iso osa asiakkaistamme käyttää opiskeluun Makatemian sovellusta ja kuuntelee sisältöjä mobiilisti esimerkiksi työmatkalla.
Yleisin määrä yhteisen opintosuunnitelman mukaiselle koulutussisällölle on noin kaksi tuntia kuukaudessa, eli puolisen tuntia viikossa.
Tehokkain ja suosittelemamme tapa käyttää Makatemian sisältöjä ovat säännölliset oppimiskeskustelut 1-4 krt/kk tiimin kesken. Yhteiskeskustelussa (joko face2face tai etänä) käydään läpi koulutuksen herättämiä ideoita, ajatuksia ja havaintoja sekä niitä konkreettisia keinoja, joita jokainen aikoo ottaa koulutuksesta omaan arkeen kokeiltavaksi. Seuraavan oppimiskeskustelun aluksi käydään aina läpi edellisen kerran kokemuksia kokeilluista uusista tavoista.
Oppimiskeskustelun voi toteuttaa myös kiertävänä mallina esimerkiksi niin, että tiimiläisistä jokainen vuorollaan joko fasilitoi keskustelua tai referoi oppimastaan tiivistelmän muille.
On suositeltavaa, että esihenkilö osallistuu opiskeluun tiiminsä kanssa yhtä lailla. Esihenkilön on hyvä aikatauluttaa ja varata hetket yhteisille oppimiskeskusteluille. Makatemiaa voi hyödyntää myös esimerkiksi uuden myyjän perehdytyksessä sekä kunkin tiimiläisen kehityskeskusteluissa (onko myyjällä jokin tietty haaste → etsitään tähän avuksi sopivaa koulutussisältöä).
Myyntitiimejä yleensä motivoi itsensä kehittäminen ja mahdollisuus parantaa omia myyntituloksia. Käytämme myös sertifikaatteja, joilla omaa opiskelun aktiivisuutta voi osoittaa mm. LinkedInissä.
Oppiminen voidaan myös kytkeä yhdessä sovittuihin mittareihin, joiden avulla myynnin kehittymistä voidaan seurata ja arvioida. Meidän on mahdollista seurata jokaisen käyttäjän aktiivisuutta datan perusteella ja tätä dataa käydään säännöllisesti läpi asiakasvastaavan ja yrityksenne yhteyshenkilön välisissä seurantapalavereissa. Asiakasvastaava tukee muuhunkin opiskeluun liittyvässä ja voi antaa vinkkejä mm.oppimiskeskustelujen fasilitointitilanteisiin.
Tärkeässä roolissa on myynnin johdon oma sitoutuminen ja puheen tasolla myynnin osaamisen kehittämisen kytkeminen yrityksen strategisiin tavoitteisiin.
Koulutussisältöjä on usealta myynnin valmentajalta, joista jokaisella on oma ainutlaatuinen tyylinsä. Tämä mahdollistaa sen, että eri oppijat löytävät itselleen parhaiten sopivan lähestymistavan – toiset innostuvat yhdestä tyylistä, kun taas toiset tykkäävät toisenlaisesta lähestymistavasta. Asiakasvastaavamme suunnittelee teille sopivan opintosuunnitelman tarpeidenne ja toiveidenne pohjalta.
Opin viemisessä käytäntöön ehdottomasti tärkeimpänä keinona toimivat säännölliset, tiimin/ryhmän väliset oppimiskeskustelut. Yhteisissä keskustelutilanteissa ryhmä itse analysoi koulutuksen teemaa, tuottaa ideoita ja löytää ratkaisuja ongelmiin. On mahdollista oppia toisilta ja löytää ryhmässä piilevä viisaus. Tämä vaatii opiskelun johtamista, ja sitä, että koulutukseen panostetaan, siihen kannustetaan ja viestitään, että tämä on nyt se mihin sitoudumme.
Makatemian koulutukset perustuvat uusimpaan tutkimustietoon ja kertaus on tärkeää. Jokainen voi opiskella itselleen sopivia täsmäkoulutuksia. Erityisesti myyntipsykologia on aihe, mikä sopii kokeneille myyjille. Samoin myynnin johtaminen ja strategia, varsinkin jos heistä on tarkoitus tulla esihenkilöitä tulevaisuudessa. Koulutukset voivat olla myös hyvä keino todentaa ja vahvistaa, että teette jo oikeita asioita. Yleensä silti kaikesta koulutuksesta tarttuu jotakin uutta näkökulmaa ja näitä on hyvä käydä läpi tiimin kanssa keskustellen. Koulutusten kautta saa myös teemoitettua sisäisiä keskusteluja, kun halutaan yhdessä kehittää liiketoimintaa ja tekemisen tapoja.
Onko niin, että nämä myyjät eivät motivoidu verkkokoulutuksista vai ehkä kouluttautumisesta ylipäänsä? Uudet toimintatavat saattavat usein aiheuttaa vastarintaa osassa ihmisistä ja tällöin on oleellista miten asioita johdetaan. Myyntijohdon on tärkeää olla perillä myyntitavoitteista ja ymmärtää, millaisia kyvykkyyksiä tiimiltä vaaditaan, jotta näihin tavoitteisiin päästään.
Yksi eniten kuulemamme palaute asiakkailtamme on, kuinka koulutustemme avulla tehty systemaattinen myynnin kehittäminen on vaikuttanut positiivisesti koko asiakasyrityksemme myyntikulttuuriin.
Makatemian nimetty asiakasvastaava auttaa teitä tavoitteidenne saavuttamisessa.
Jätä yhteystietosi ja olemme sinuun pian yhteydessä.
Myynnin ja asiakkuuksien kehittämisen verkkokoulutuspalvelu. Makatemian koulutukset perustuvat tutkittuun tietoon.
Makatemia Oy
Pohjoinen Rautatiekatu 29
00100 Helsinki
040 833 1827
[email protected]